Badminton Thomas Cup, Yang perlu anda ketahui menjelang Final Piala Thomas dan Uber pada tahun 2021

Pratonton: Yang perlu anda ketahui menjelang Final Piala Thomas dan Uber pada tahun 2021

Badminton Thomas Cup, Yang perlu anda ketahui menjelang Final Piala Thomas dan Uber pada tahun 2021

Badminton Thomas Cup, Kejuaraan pasukan lelaki dan wanita dunia Badminton, yang ditangguhkan pada tahun 2020, akan berlangsung di Denmark pada 9 Oktober 2021.

Kejohanan tahunan Badminton Thomas dan Uber Cup, yang ditangguhkan tahun lalu kerana wabak global, akan berlangsung di Aarhus, Denmark dari 9 hingga 17 Oktober.

Enam belas pasukan akan bertanding di Piala Thomas, kejuaraan pasukan lelaki dunia, sementara enam belas pasukan lagi akan bertanding di Piala Uber, yang setaraf dengan wanita, di mana China dan Jepun adalah juara utama masing-masing.

Setiap pertandingan mempunyai format terbaik dari lima dengan tiga perlawanan perseorangan yang disatukan dengan dua perlawanan beregu.

Ia juga menandakan kejohanan besar kedua dalam tiga minggu bagi kebanyakan pemain, yang juga bertanding dalam Piala Sudirman yang berakhir pada hari Ahad lalu (3 Oktober) di Finland, di mana China menjulang gelaran juara dunia pasukan campuran untuk kali kedua belas.

Menjelang acara riben biru ini di Denmark, kami melihat lebih dekat beberapa perkara yang perlu diperhatikan dalam edisi Piala Thomas dan Uber ini, yang juga akan kami siarkan secara langsung di Olympics.com (Sekatan wilayah mungkin berlaku) .

Tetapi jangan risau jika siaran langsung tidak tersedia di mana anda berada, kami telah membuat anda membuat liputan.

Kami juga akan mempunyai blog langsung setiap hari sepanjang kejohanan dengan kemas kini berkala yang menampilkan hasil terkini, sorotan, berita, wawancara, tweet, dan semua perkara menarik yang berlaku - semasa ia berlaku.

Untuk membuat anda lebih pantas dengan Final Piala Thomas dan Uber yang akan datang, berikut adalah beberapa perkara penting yang harus diperhatikan.

China ingin meneruskan gelombang kejayaannya

Dalam tiga puluh edisi Piala Thomas sejak final pertama tahun1949, hanya lima negara yang berjaya merangkul gelaran tersebut, iaitu China, Indonesia, Malaysia, Jepun dan Denmark.

Ini mungkin tidak mengejutkan anda bahawa China telah memenangi enam dari lapan gelaran terakhir dan akan tiba di Aarhus menunggang gelombang kejayaan setelah menjulang Piala Sudirman beberapa hari sebelumnya.

Statistik serupa untuk Piala Uber di mana China telah memenangi gelaran 14 kali, lebih banyak daripada negara lain dalam 27 edisi kejohanan.

Oleh itu, harapan akan tinggi bagi mereka untuk sekali lagi menguasai kedua-dua kejohanan tersebut.

Namun China tiba di Denmark dengan skuad yang agak muda yang tidak termasuk beberapa pemenang pingat Olimpik mereka baru-baru ini.

Skuad Piala Thomas akan menampilkan Shi Yuqi, yang merupakan sebahagian daripada pasukan yang merangkul kejuaraan pada tahun 2018. Pemain berusia 25 tahun itu baru-baru ini mengalahkan Momota Kento nombor satu dunia di final Piala Sudirman dan akan memimpin barisan perseorangan lelaki dalam ketiadaan juara Olimpik dan pemenang pingat gangsa Tokyo 2020, Chen Long.

Juga hilang ialah pasangan beregu lelaki peringkat tertinggi mereka, pemenang pingat perak Tokyo 2020, Li Jun Hui dan Liu Yu Chen. Tetapi mereka telah memasukkan satu lagi alumni pemenang gelaran 2018, Liu Cheng, yang memenangi gelaran dunia pada tahun 2017.

China dibawa masuk ke dalam Kumpulan C bersama dengan India, Belanda dan Tahiti, dan diharapkan dapat mendahului kumpulan dalam usaha mereka untuk merebut gelaran Piala Thomas ke-11.

Skuad wanita China akan diketuai oleh juara Olimpik, Chen Yu Fei, yang memainkan peranan besar dalam kejayaan Piala Sudirman. Mereka juga akan memperoleh pingat perak beregu wanita Tokyo 2020, Chen Qing Chen dan Jia Yi Fan. Ketiga-tiganya adalah sebahagian daripada pasukan yang tunduk menjadi tuan rumah Thailand pada edisi 2018 dan ingin sekali merebut kembali gelaran tersebut.

Pasukan Piala Uber China berada di Kumpulan D bersama dengan tuan rumah Denmark, Malaysia dan Kanada, dan juga dijangka mendahului kumpulan.

Jepun bertujuan untuk bangkit semula

Badminton Jepun semakin meningkat dan pada edisi terakhir mereka merangkul Piala Uber dan tewas kepada China di final Piala Thomas.

Bagaimanapun pemain tiba di Aarhus dengan banyak tanda tanya berikutan acara yang agak suram di Sukan Olimpik Tokyo 2020, di mana tidak ada pemain perseorangan lelaki atau wanita yang berjaya merangkul pingat.

Momota Kento, yang tampak tidak dapat dihentikan sebelum pandemi global, kelihatan sangat rentan di gelanggang dalam kejohanan baru-baru ini. Juara dunia dua kali dan pemain nombor satu dunia itu akan mengetuai skuad lelaki yang menampilkan Tsuneyama Kanta dan Nishimoto Kenta, yang hampir merebut mahkota pada 2018.

Juga berada dalam skuad adalah Watanabe Yuta, yang memenangi gangsa Olimpik dalam acara beregu campuran di Tokyo 2020, dan, memandangkan kedalaman pasukan, kita dapat mengharapkan Jepun menjadi salah satu naib juara pertama untuk kejuaraan Piala Thomas.

Mereka seri dalam Kumpulan D bersama dengan Malaysia, Kanada dan England dan harus berada di kedudukan dua teratas untuk layak ke peringkat kalah mati pertandingan.

Pasukan Piala Uber Jepun akan berminat mempertahankan gelaran mereka di Denmark.

Yamaguchi Akane berada dalam prestasi terbaik di Piala Sudirman, memberikan juara Olimpik yang baru dinobatkan Chen Yu Fei kekalahan pertamanya sejak memenangi emas di Tokyo - yang menjadi pertanda baik bagi mereka untuk memasuki kejohanan ini.

Juga, memandangkan dua daripada tiga pasukan teratas di dunia berasal dari Jepun, pasangan nombor satu dunia Fukushima Yuki dan Hirota Sayaka dan juara dunia dua kali Matsumoto Mayu dan Nagahara Wakana, ada kedalaman pasukan jika mereka dapat meletakkan pemain terkuat mereka, yang boleh merangkumi pemain nombor lima dunia Okuhara Nozomi.

Skuad Piala Uber Jepun diundi dalam Kumpulan A bersama dengan Indonesia, Jerman dan Perancis.

Denmark mengharapkan kelebihan di tempat sendiri

Denmark adalah satu-satunya negara bukan Asia yang memenangi Piala Thomas ketika mereka menang pada tahun 2016.

Dengan juara Olimpik, Viktor Axelsen memimpin dan Anders Antonsen juga bermain dengan sangat baik, negara tuan rumah memberikan peluang yang cukup baik jika mereka dapat memperoleh kejayaan yang serupa dalam pasangan beregu lelaki mereka. Anders Rasmussen bermain di Piala Sudirman tetapi pasangannya tetap, Kim Astrup, mengalami kecederaan.

Pasangan goresan Denmark yang dibawa ke gelanggang di Piala Sudirman menikmati beberapa keputusan yang menggembirakan, terutama perkongsian Rasmussen dengan Frederik Sogaard, yang mengalahkan lawan China mereka di suku akhir.

Denmark berada di Kumpulan B bersama dengan Korea Selatan, Perancis dan Jerman dan harus maju melepasi peringkat kumpulan.

Harapan Piala Uber wanita Denmark akan dipimpin oleh Mia Blichfeldt. Penamat terbaik mereka dalam kejohanan ini adalah mara ke separuh akhir pada tahun 2004 dan telah masuk ke Kumpulan D bersama dengan China, Malaysia dan Kanada.

Indonesia ingin bangkit

Syarikat gergasi Asia Tenggara Indonesia telah menjuarai Piala Thomas terbanyak, sebanyak 13 keseluruhan.

Namun sudah 19 tahun sejak kemenangan terakhir mereka dan 25 tahun sejak mereka menikmati kejayaan di Piala Uber.

Di atas kertas, orang Indonesia memiliki semua komponen untuk menjalankan kempen yang kuat dalam acara lelaki.

Pemenang pingat gangsa Tokyo 2020, Anthony Ginting bermain dengan baik di gelanggang dan bersama-sama dengan pemain nombor tujuh dunia, Jonatan Christie, mereka dapat memulai dengan baik dalam pertandingan. Ditambah dengan pasangan beregu Marcus Gideon dan Kevin Sukamuljo, serta Hendra Setiawan dan Mohammad Ahsan - yang masing-masing adalah pemain nombor satu dan dua dunia - ada banyak potensi dalam skuad untuk memberikan hasil yang kuat.

Indonesia tertarik dengan Kumpulan A bersama dengan Taipei Cina, Algeria dan Thailand.

Skuad wanita akan diangkat oleh juara Olimpik, Greysia Polii dan Apriyani Rahayu. Namun dengan pemain perseorangan peringkat tertinggi mereka, Gregoria Mariska Tunjung, yang kini berada di tangga ke-21 di dunia, akan sangat baik bagi skuad untuk maju sekiranya mereka berjaya keluar dari Kumpulan A di mana mereka akan menghadapi Jepun, Jerman dan Perancis.

Malaysia menjadikan tanah

Setelah memenangi tiga gelaran pertama Piala Thomas ketika dikenali sebagai Malaya, Malaysia mempunyai kejayaan yang terbatas dalam Piala Thomas dan hanya berjaya menjulangnya pada dua kesempatan lain, pada tahun 1967 dan juga tahun 1992.

Pasukan yang diketuai oleh Lee Zii Jia akan memerhatikannya serta pemenang pingat gangsa Tokyo 2020 Aaron Chia dan Soh Wooi Yik untuk memberikan mata dalam semua perlawanan mereka. Paman Soh, Soo Beng Kiang, adalah pemain beregu lelaki yang meraih mata kemenangan untuk menyampaikan Piala untuk Malaysia pada tahun 1992 dan dia pasti akan mendapat inspirasi untuk melakukan hal yang sama.

Namun, kedalaman pasukan akan diuji dengan pemain yang lebih muda seperti pemain nombor 91 dunia, Ng Tze Yong dan juga Aidil Sholeh berpotensi diberi peluang untuk bersinar.

Begitu juga dalam beregu lelaki, pasangan nombor 27 dunia Goh Sze Fei dan Nur Izzuddin Mohd Rumsani akan diuji kemampuan mereka memikul tanggungjawab dan menguruskan tekanan pada kejohanan peringkat tinggi.

Malaysia berada di Kumpulan D bersama Jepun, Kanada dan England dan harus berada di kedudukan dua teratas untuk layak ke suku akhir.

Skuad Piala Uber negara juga mempunyai banyak bakat muda. Kekosongan pemain perseorangan peringkat teratas tetapi pasukannya dipenuhi dengan pemain muda yang berminat untuk membuat markah, termasuk pemain nombor 53 dunia Kisona Selvadurai, yang memperoleh masa pengadilan yang berharga melawan pemain yang jauh lebih tinggi dalam Piala Sudirman.

Pasangan beregu mereka Thinaah Muralitharan dan Pearly Tan telah menimbulkan kegemparan terhadap pasangan lain yang berada di kedudukan yang lebih tinggi tetapi kejohanan ini kemungkinan akan mendedahkan kelemahan di dalam skuad.

Pasukan Piala Uber Malaysia dimasukkan ke dalam Kumpulan D bersama dengan China, menjadi tuan rumah Denmark dan Kanada dan akan melakukannya dengan baik jika mereka dapat berada di kedudukan dua teratas kumpulan.

Bolehkah Thailand melangkah lebih jauh?

Peluang terbaik Thailand untuk berjaya di Denmark kemungkinan akan datang dari skuad Piala Uber yang menduduki tempat kedua pada tahun 2018.

Mereka mempunyai kumpulan pemain perseorangan wanita yang kuat untuk dipilih termasuk juara dunia 2013, Ratchanok Intanon, Pornpawee Chochuwong dan Busanan Ongbamrungphan, yang sangat sukar dikalahkan pada hari mereka.

Dengan pasangan beregu seperti mereka, Jongkolphan Kititharakul dan Rawinda Prajongjai, yang berada dalam kedudukan sepuluh teratas, mereka tidak mahu apa-apa selain memberikan gelaran yang mereka ketinggalan pada edisi terakhir.

Wanita Thailand berada di Kumpulan B bersama dengan India - yang tidak mempunyai PV Sindhu - Sepanyol dan Scotland.

Prospek Piala Thomas Thailand juga kelihatan cerah dengan pemain perseorangan lelaki, Kantapon Wangcharoen dan Kunlavut Vitidsarn, dapat bertahan dengan beberapa nama besar dalam sukan ini.

Menentang Indonesia, Taipei Cina dan Algeria dalam Kumpulan A, akan memerlukan beberapa kekecewaan besar oleh pasukan Thailand untuk membersihkan peringkat kumpulan.

Pastikan untuk mengikuti semua Badminton Thomas Cup aksi dari final Piala Thomas dan Uber dengan blog langsung kami yang bermula pada 9 Oktober dan ikuti aksi secara langsung di Olympic.com.


Posting Komentar

Lebih baru Lebih lama